.

Únikové hry vs. Venkovní hry

Autor       12.02.2020
Únikové hry vs. Venkovní hry
S blížícím se jarním počasím se také blíží sezona venkovních her. Těm se velmi často, i přes nepřesnost termínu říká „venkovní únikovky“. Jaký je vlastně rozdíl mezi venkovními hrami a klasickými únikovými hrami?

„Drtivá většina našich hráčů už má nějakou zkušenost s klasickými únikovkami. Vždy upozorňujeme, že k venkovním hrám se musí přistupovat přeci jenom trošku rozdílně.“ vysvětluje Matěj Mareš, spoluautor venkovních her QuestWorld.

Podíváme se na ty nejhlavnější rozdíly, na které všechny hráče upozorňujeme.

Cíl hry

Ač název „venkovní únikovky“ budí dojem, že je třeba uniknout, většinou tomu tak není. Cílem venkovních her je dohrát příběh, zachránit, vystopovat, dorazit na místo. Unikat de facto není kam, pokud to opravdu není součást příběhu. Je ale fakt, že poctivě budovaný fenomén únikových her dá hráčům poměrně přesnou představu, co od venkovních her čekat – bude to spousta šifer a hádanek pod širým nebem, pravděpodobně s časovým limitem.

Termín „treasure hunt“ nebo „scavenger hunt“, který se běžně používá v zahraničí, by byl ale přesnější. Začínají se u nás pomalu objevovat výrazy jako „outdoorovka“ nebo „venkovka“.

Prostředí

Nespornou výhodou únikových her je autentičnost prostředí. Navodit dojem, že se opravdu nacházíte v žaláři, je otázkou věrohodných kulis, správně zvolených doplňkových předmětů a realistického zvukového podkresu. Hráči věří příběhu automaticky a přirozeně.

Při venkovních hrách je třeba trochu zapojit fantazii. Věřit tomu, že jdete po stopě, že zachraňujete svět, že odpočet časomíry opravdu představuje hrozbu. Daleko větší dopad tak má herní scénář, který musí jít hráčům naproti a vytvářet reálné a uvěřitelné situace.

"Čím více zapomenete, že jenom hrajete, tím více si hru užijete", dodává Matěj Mareš.

Herní čas

Na klasickou únikovou hru je nejčastěji vyčleněn čas jedné hodiny. Venkovní hry bývají bez časového limitu. Např. venkovní hry QuestWorld mají časový limit dvou hodin. Proč autoři her zanechali časový limit?

„Jedná se o poměrně důležitý herní prvek a částečně i stresový element, který tým nutí držet tempo, zbytečně se nezdržovat a je pro nás zárukou té správné dynamiky ve hře,“ tvrdí Matěj Mareš z týmu QuestWorld.

Nápovědy

Game-master, tzv. průvodce hrou, je ve hře od toho, aby v případě potřeby týmu napomohl. Herní scénář zná nazpaměť a ví, kde v příběhu by se hráči měli v daný čas vyskytovat a jestli náhodou na úkolu už netráví zbytečně moc času. O nápovědu si hráči mohou říct sami – game master zváží herní čas a pozici týmu a podle toho dá vhodnou nápovědu (velkou/malou). Game-master dokonce může do hry vstoupit a za určitých okolností hráčům nápovědu „vnutit“. Dohrání hry a správná herní dynamika by mělo být vždy prioritou. Dobrý game-master je parťákem týmu, spřízněnou duší a jeho zodpovědnost za zážitek je zásadní.

U venkovních her to není tak snadné. Nikdo na hru nedohlíží, nikdo neví, o čem se tým baví, jestli tým při řešení úkolu jde správným směrem, jestli tým už nebyl opravdu blízko vyřešení. Při venkovních hrách je daleko větší důraz na týmové rozhodování. V určitý okamžik se tým musí rozhodnout, jestli ztráta bodů za cenu nápovědy (nebo přeskočení úkolu) není lepší než riskovat nedohrání v herním čase.

Týmové rozhodování

Udělat rozhodnutí ohledně nápovědy nebo přeskočení úkolu se může jevit jako malichernost, ale stačí špetka soutěživosti, česká nátura (nápověda přeci znamená ponížení) a problém je na světě. Venkovní hry QuestWorld mají poměrně jasně daný scénář a kalkul s časem patří mezi zásadní herní mechaniky. Naprosto nedílnou součástí hry je fakt, že po vypršení času vyhrává protistrana symbolizující zlo, a hra končí.



Počet hráčů

Existují i únikové hry pro 10 a více hráčů. Tolik lidí v jedné místnosti už opravdu může připomínat mraveniště. Venkovní hry se doporučují pro menší skupinky, ideálně do 4 hráčů. Důvodem je absence úkolů, které by šly řešit souběžně. Zatímco v únikové hře se hráči rozletí po místnosti a každý si řeší to své, při venkovní hře je postup více lineární (a to i v nelineárních hrách). Před hráči je úkol – ten musí vyřešit – teprve potom se tým může posunout dál. Těžko část týmu odkvapí o pár úkolů napřed. V případě venkovních her QuestWorld to ani možné není, protože hráči se další cílovou lokalitu dozví až po vyřešení předešlého kroku. Na druhou stranu venkovní hry umožňují i více týmů na trase, což celkovou kapacitu her násobně zvyšuje.

Kterou variantu si vyberete? Sestavte svůj tým a vyrazte za dobrodružstvím. Můžete například zkusit hi-tech verzi venkovních her nebo zajímavé outdoorovky jako jsou Fantom Sapy či Kurýr, které lze zakoupit formou dárkového poukazu na Darujpoukaz.cz nebo na QuestWorld.cz.